Program Tvořivá škola je založen na odkazu J. A. Komenského, čerpá ze současných výzkumů vzdělávání a z mnohaletých zkušeností českých učitelů. Základem metodiky Tvořivé školy je soubor konkrétních činnostních postupů, které podporují zapojení všech žáků do výuky, dávají jim prostor k samostatným úvahám, tvorbě vlastních otázek a objevování poznatků. Činnostní učení vede nejen pochopení a trvalému osvojení učiva, ale zároveň k rozvoji logického myšlení a komunikace. Žák zde není pouze pasivním příjemcem informací, ale projevuje vlastní iniciativu – koná, činí, přemýšlí a tvoří.
„Chcete-li dobře vzdělávat, pamatujte na tré věci – hlava, ruce, srdce.“
J. A. Komenský
Základními principy činnostního vyučování je probouzení zájmu a nabývání nových poznatků žáky názorně, vlastní činností a prožíváním, za pomoci vhodných metodických materiálů a pomůcek.
Činnostní učení se rovná metodě objevování. Žáci objevují principy a zákonitosti jevů a problémů sami, na základě kroků doporučených učitelem. Vlastním objevováním, manipulací s pomůckami a vlastní tvorbou úloh si žáci poměrně rychle a především trvale osvojují praktické zkušenosti. Učivo se procvičuje na konkrétních příkladech a situacích, které přináší každodenní život kolem nás, a tak má pro žáky osobní smysl, zároveň se zaměřuje na zvládnutí podstatných jevů. Příklady a názory učí žáka vnímat učení jako činnost důležitou pro vlastní život i existenci okolního světa. V průběhu vzdělávacích procesů je žák veden k sebekontrole, sebehodnocení a samostatnému rozhodování. Učí se pracovat sám a spolupracovat v týmu.
K žákovi se v rámci činnostního učení přistupuje jako k jedinečné osobnosti, která se aktivně podílí na vlastním vzdělávání. Učitel podporuje rozvoj vnitřní motivace žáků ve výuce, akceptuje náměty žáků a vytváří přirozený prostor pro poznávací aktivity.
Činnostní učení vytváří podmínky ke vzájemné komunikaci mezi učitelem a žákem, ale i mezi žáky navzájem, rozvíjí smysl pro týmovou práci a vede k přirozenému zapojení žáků se speciálními potřebami učení.
Výsledkem činnostních postupů je zdravá individualita – žák zvídavý, aktivní, tolerantní, ohleduplný a otevřený.
Naše škola je od 1.dubna 2004 zapsána v síti tvořivých škol. Učitelé se pravidelně účastní seminářů pořádaných lektory Tvořivé školy.
Snažíme se společně s kolegy dodržovat
1. základní didaktické principy činnostního učení:
- probouzet zájem žáka pomocí názornosti vyučování, přirozenosti a pochopitelnosti
- pěstovat žákovu samočinnost – dítě necháváme aktivně se účastnit vyučování, vyhýbáme se dlouhým výkladům a přílišnému poučování a využíváme vlastních zkušeností a znalostí žáků, usilujeme o to, aby žáci docházeli k poznatkům sami
- volit vhodné učebnice, pracovní sešity a didaktické pomůcky
2. základní psychologické zásady činnostního učení:
- ke každému žákovi přistupujeme jako k jedinečné lidské bytosti, podporujeme samostatnost, sebejistotu, zodpovědnost a pozitivní sebehodnocení žáků
- žáky co nejvíce chválíme, vysvětlujeme a zdůvodňujeme
„Žáci by měli být motivování touhou uspět, ne strachem z neúspěchu.“
J. A. Komenský