je mezinárodní program určený základním a středním školám. Jeho cílem je propojení teoretické výuky environmentální výchovy s praktickými kroky vedoucími k ekologicky šetrnému provozu školy.
Hlavní cíl programu
Žáci snižují ekologický dopad školy a svého jednání na životní prostředí a zlepšují prostředí ve škole i jejím okolí.
Dílčí cíle
Znalosti: Žák porozumí vybraným problémům životního prostředí v oblastech energie, vody, odpadů, prostředí školy, klimatických změn, dopravy a spotřebitelství, jejich důsledkům a příčinám a vztahu k němu samotnému.
Dovednosti: Při řešení těchto problémů žáci v týmu uplatňují postup: analýza stavu školy, plánování zlepšení současného stavu, realizace navržených opatření, vyhodnocení funkčnosti a efektivity změn. Žáci informují o výsledcích své práce celou školu a šíří informace o ekologizaci školy navenek (do obce apod.).
Postoje a jednání: Žáci jsou přesvědčeni o tom, že má smysl tyto problémy řešit, mohou je ovlivnit a do řešení se zapojit. Žáci považují školu za místo, které chtějí měnit tak, aby bylo příjemnější a ekologičtější. Žáci svým každodenním chováním naplňují ekologizační opatření ve škole. Žáci motivují a inspirují ostatní (rodiče, veřejnost).
Témata
energie, voda, odpady, prostředí školy, doprava, šetrný spotřebitel, klimatické změny,biodiverzita a jídlo.
Ekoškola se během uplynulých let téměř lavinovitě rozšiřovala po celém světě. Dnes program probíhá v 40 zemích z Evropy, Afriky, Jižní Ameriky, Asie a Oceánie a účastní se ho kolem 20 000 škol. V každé zemi funguje jedna organizace jako národní koordinátor programu, která je zároveň členskou organizací FEE.
V ČR je touto organizací Sdružení TEREZA www.terezanet.cz. Do programu Ekoškola www.ekoskola.cz je zapojeno 208 škol z celé ČR.
Koordinátoři projektu Ekoškola ZŠ Bystřice n. P., Nádražní 615:
od roku 2006 Mgr. Dagmar Pivková a Mgr. Hana Kopecká
Technická podpora:
od roku 2006 Mgr. Marie Slámová
Jak jsme postupovali?
V programu pracujeme pomocí metodiky „Sedmi kroků“:
1. Založili jsme si pracovní tým Ekoškoly.
2. Provedli jsme analýzu ekologického stavu školy.
3. Na základě provedené analýzy jsme vypracovali plán činností.
4. Celý průběh programu monitorujeme.
5. S tématy Ekoškoly se seznamujeme také při výuce.
6. Jako pracovní tým Ekoškoly se snažíme informovat a spolupracovat uvnitř i vně školy.
7. Společně jsme si vytvořili vlastní Ekokodex.
Co program nabízí?
- možnost získat mezinárodní ocenění Ekoškola
- podněty pro školní vzdělávací program
- uznání a zviditelnění
- rozvoj spolupráce ve škole
- rozvoj vztahů s MěÚ a TS
Podrobnější informace o projektu
- Školní rok 2023 - 2024
- Školní rok 2022 - 2023
- Školní rok 2021 - 2022
- Školní rok 2020 - 2021
- Školní rok 2019-2020
- Školní rok 2018-2019
- Školní rok 2017-2018
- Školní rok 2016-2017
- Školní rok 2015-2016
- Školní rok 2014-2015
- Školní rok 2013-2014
- Školní rok 2012-2013
- Školní rok 2011-2012
- Školní rok 2010-2011
- Školní rok 2009-2010
- Školní rok 2008-2009
- Školní rok 2007-2008
- Školní rok 2006-2007
- Školní rok 2005-2006
- Historie